niedziela, 28 sierpnia 2011

Jak działa system elektronicznego poboru opłat na drogach VIATOLL


Naklejane na szyby winiety zniknęły bezpowrotnie. Ich miejsce zajęły niewielkie elektroniczne pudełka, które bezprzewodowo komunikują się z urządzeniami zamontowanymi nad drogami.

Wprowadzenie

Kiedyś było tak: kierowca ciężarówki przed wjazdem na drogę krajową lub autostradę musiał kupić specjalną winietę i nakleić ją na przednią szybę. Od 1 lipca 2011 roku sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że zamiast papierowej nalepki do szyby trzeba przykleić specjane urządzenie elektroniczne - viaBox.
Komunikuje się ono z antenami umieszczonymi na zbudowanych w ostatnich tygodniach przez firmę Kapsch bramownicach. Informacje o przejechanych przez kierowcę odcinkach autostrad, dróg szybkiego ruchu i wybranych dróg krajowych trafiają następnie do systemu viaToll, a wybrani operatorzy (na przykład firma DKV Euro Service) wystawiają co pewien czas fakturę lub ściągają odpowiednią sumę z zasilonego wcześniej przez kierowcę konta.
Przybliżymy technologię zastosowaną w systemie viaToll i wyjaśnimy, jak działa ten elektroniczny system poboru opłat.

Kto musi korzystać z viaTollu

Wszyscy kierowcy samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, autobusów i samochodów osobowych z przyczepą (jeśli masa takiego zestawu przekracza 3,5 tony). Z systemu od 1 stycznia 2012 roku będą mogli też skorzystać posiadacze zwykłych samochodówi motocykli, aby w sposób elektroniczny wnosić opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA (A2 na odcinku Konin - Stryków oraz A4 na odcinku Bielany Wrocławskie - Sośnica).

Jak działa viaToll

Zasada działania jest prosta - system viaToll za pomocą zamontowanych na drogach bramownic rejestruje urządzenia viaBox umieszczone w samochodach ciężarowych. Dzięki temu wie, po jakich drogach objętych e-mytem dany pojazd się poruszał i może wystawić szczegółową fakturę na przykład co miesiąc.
schemat-s-viatoll.gif
Do komunikacji pomiędzy viaBoksem a urządzeniami na bramownicach używana jest technologiaDSRC (Dedicated Short Range Communication - dedykowana komunikacja krótkiego zasięgu) wykorzystująca łączność mikrofalową (na częstotliwości 5,8 GHz).
Dzięki temu pojazd nie musi zmniejszać szybkości, bo cała wymiana informacji pomiędzy bramownicą a viaBoksem trwa ułamek sekundy.

Bramownica graniczna

Ustawiona jest na początku i końcu każdego odcinka drogi objętej systemem viaToll (za i przed każdym skrzyżowaniem). Zamontowane na niej anteny odczytują z umieszczonego w samochodzie viaBoksu informacje o pojeździe i przesyłają je do systemu viaToll. Urządzenia na bramownicy komunikują się z viaBoksem radiowo, na częstotliwości mikrofalowej 5,8 GHz z prędkością do 500 kb/s. Anteny zamontowane są w ten sposób, aby objąć swoim zasięgiem całą szerokość drogi.

Bramownica kontrolna

Na niektórych odcinkach dróg znajdują się również znacznie bardziej rozbudowane bramownice kontrolne. Ich zadaniem jest między innymi wykrywanie samochodów nieposiadających odbiorników viaBox.
rys1-s-bramownica-kontrolna.gif
Zamontowane na bramownicach cyfrowe aparaty fotograficzne 1 i 2 wykonują zdjęcia przedniej2 i tylnej tablicy rejestracyjnej samochodu. W uruchomieniu aparatu w odpowiednim momencie pomaga specjalny czujnik 3, który wykrywa nadjeżdżający pojazd 1. Antena 4, podobnie jak na bramownicy granicznej, bezprzewodowo komunikuje się z urządzeniem viaBox w samochodzie 3(jeśli jest zamontowany). Dodatkowo, w odpowiednim momencie uruchamiany jest radar 5, który rozpoznaje typ poruszającego się pojazdu 4.
rys2-s-bramownica-kontrolna.gif
Urządzenia kontrolne zamontowane na bramownicy mogą się od siebie różnić wyglądem. Wszystkie jednak spełniają taką samą rolę.
Fot. Jan Martin Will/Fckncg/Kirsty Pargeter/Konstantin Ermolaev/M600maxx/Dreamstime.com
Materiał pochodzi z www.komputerswiat.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz